Imprimă     Recomandă     Facebook     Twitter
1935 vizite
30 oct 08

Drumurile noastre toate/ Se vor finanta odata...

Un calcul simplu ne arata ca suntem pe ultimul loc in Europa la constructia de autostrazi. „Reusim" sa construim intr-un ritm „ametitor", de 7 km de autostrada/an. De fapt, nici nu trebuie sa facem astfel de calcule. E de ajuns sa scoatem nasul afara din casa si sa plecam din tara cu masina, sa zicem, din Sibiu, ca sa petrecem un week-end de poveste la Budapesta.

„De poveste" este insa si drumul pana la granita cu Ungaria: masini puternice, mult prea puternice in raport cu starea drumurilor, care este total inadecvata, depasiri, cateodata triplari (de ex: caruta 5-10 Km/h, camion 40-60 km/h, autoturism 80-100km/h... in localitati). Ajungi sa fii implicat in depasiri riscante, tragic tare de volan stanga sau dreapta, dupa caz, si ai noroc cu boschetii de pe margine sau cu satenii primitori care ofera adapost celor cu inima slaba si reflexe normale de sofer de weekend. Traseul Sibiu - Nadlac, de cateva sute de kilometri, il parcurgi in cinci ore sau mai mult, in conditii sporite de nesiguranta.

O varianta de ameliorare este constructia autostrazii Nadlac - Sibiu - Constanta, proiect inclus in Coridorul IV Paneuropean si prioritar pentru Programul Operational Sectorial de Transport (POST), program ce va beneficia in perioada 2007-2013 de 4,56 de miliarde de euro. Constructia autostrazii Nadlac - Sibiu - Constanta este prevazuta a se finanta din Fondul de Coeziune, in cadrul Domeniului Major de Interventie 1.1 Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii rutiere, de-al lungul Axei Prioritare TEN-T 7.

Beneficiarul finantarii pentru constructia acestei autostrazi este Compania Nationala de Drumuri Nationale si Autostrazi din Romania, concesionara intregii infrastructuri rutiere nationale din Romania. Interventiile in cadrul acestui DMI urmaresc:
• Finantarea pregatirii proiectelor de investitii in infrastructura rutiera situata pe traseul Axei TEN-T 7;
• Finantarea lucrarilor de investitii pentru modernizarea drumurilor nationale, constructia de variante ocolitoare si/sau autostrazi pe traseul Axei TEN-T 7, precum si a supervizarii acestora.

Una dintre particularitatile POST este ca proiectele eligibile sunt cunoscute inca din faza de elaborare a programului. Modalitatea de implementare a POST va folosi cu preponderenta principiul „primul proiect venit (pregatit), primul servit".
Lucrurile se misca insa destul de greu si pentru ca proiectele de investitii de transport, in special cele majore, cum este si cel al constructiei autostrazii Nadlac - Sibiu - Constanta au perioada foarte lunga de pregatire (pana la cinci ani in unele cazuri), perioada ce include elaborarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, proiectelor tehnice si detaliilor de executie, documentatia de licitatie si obtinerea aprobarilor.
De aceea trebuie sa se monitorizeze in permanenta stadiul pregatirii proiectelor, astfel incat alocarea financiara a POS Transport sa fie absorbita fara disfunctionalitati.

Pentru articolul din Europeanul, click aici.

Iulie 2019 (0)
Anterioară L M M J V S D  
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Alege judeţul:
află toate noutăţile noastre acum
2007 - 2018. Toate drepturile rezervate.
Structural Consulting Group Structural Consulting Group
Acasă  Contact  Hartă site 
home